Casino Mortale
Casino Mortale: hoe een simpele vraag potentieel dodelijke gevolgen had.
Ergens in de zomer van 2020 kwam op de LARP Platform Discord de vraag “Welke rol uit een serie of film zou je nog eens graag willen spelen in een larp.” Uiteraard kwamen er uiteenlopende antwoorden op die vraag en als ik kan je vertellen dat het mij flink aan het denken zette. Wat lijkt me nou écht nog een keer leuk om te spelen? Ik had pas een leuke spionnenfilm met één van mijn favoriete actrices gezien en dat leek me wel wat. Toen een paar weken later de vraag kwam “Welke larp zou je ooit nog willen spelen? “ was mijn antwoord heel helder: Een spionnenlarp. Iets in de sfeer van een oude Bond-film of Kingsmen of iets dergelijks. Maar ja. Dat organiseert natuurlijk niemand.
Bondgenoten
Wat er daarna gebeurde, zal veel organisatoren bekend voorkomen. Als niemand anders het spel maakt wat je wil spelen, dan kun je namelijk twee dingen doen. Blijven verzuchten dat het er niet is, of… je regelt het zelf. Nou ja, natuurlijk niet helemaal zelf!
Om Ocean’s Eight te citeren “Every Con has its Pros”.
Ik heb het geluk dat ik bij een vereniging als Arcana zit, die niet alleen zelf een flink aantal actieve getalenteerde schrijvers, bouwers en organisatoren heeft, maar ook nog eens een boel spelers, die dat soort dingen bij andere evenementen doen. Zelf ben ik beter in de ‘saaie’ regeldingen (locatie, planning, logistiek, eindredactie) dus ik ben blij met een team vol creatieve en handige mensen, die goed zijn in personages, settings, regelsets en mooie props maken. Het zijn ook nog eens leuke mensen ook en dat is ook heel fijn. Het is tenslotte een hobby en moet niet op werk gaan lijken.
Ergens in september 2020 zaten we dus in eerste instantie met z’n vijven (tussen twee horeca lockdowns door) op 1,5 afstand in een restaurant in Utrecht. Gewoon om het idee door te spreken en om te kijken of we het zagen zitten en zo ja hoe? En of het nou door de gezellige mensen, door de Pink Punk Martini’s met suikerspin (maar dat is een heel ander verhaal) of door het goede idee kwam -of door alle drie-: op het eind van de avond besloten we dat we het gingen doen. Maar uiteraard wel pas als het weer mocht. We hadden dus nog geen concrete datum, maar we hadden in ieder geval een naam: Casino Mortale: Shaken not Stirred en een organisatieteam vol toffe ideeën. Bij Arcana noemen we dat een kerngroep.
In de tussentijd gingen we op zoek naar toffe locaties en we begonnen met ‘huiswerk’. Heel veel spionnenfilms en -series kijken dus. Er kwam een zesde lid vol enthousiasme bij en een aantal maanden lang bleef het bij links en rechts leuke ideeën opgooien via diverse chat-platformen en google drive. Die ideeën kregen langzaam aan wat vastere vormen. Eéntje vrij letterlijk: de 3D printer werd aangezwengeld. Er is dus ook al één prop klaar:
De Golden Gun. Spoiler: alle losse onderdelen kunnen daadwerkelijk in elkaar gezet worden. Het is zò fijn om een eigen echte Q in huis te hebben. En niet één, maar verschillende mensen met goede ideeën en gouden handen. Wat voor mooie dingen ze nog meer gaan maken, is natuurlijk nog top secret en voorlopig for our eyes only.
Locatie, Locatie, Locatie
We hadden al eerder bedacht dat het een ‘binnen’-larp was en dat het dus makkelijk in de ‘mindermooiweermaanden’ gespeeld kon worden.Toen in mei de regels versoepelden, besloten we dat we eind januari, begin februari 2022 wilden spelen.
Een locatie, die we al eerder benaderd hadden, had geen plaats meer voor ons. Door het doorschuiven van allerlei feesten konden ze nog zat (veel duurdere) bruiloften kwijt op zaterdagen en ons dagje was (financieel) niet meer interessant. Begrijpelijk, maar teleurstellend. Verder kijken dus. Als ‘droomlocatie’ was het Holland Casino in Breda al een keer voorbij gekomen. Die verhuren hun eerste etage soms voor toernooien of bedrijfsfeesten en hebben daar een prachtige zaal voor.
De dame van de evenementenorganisatie was ontzettend enthousiast. Ze had nog nooit van larp gehoord, maar een soort van moordspel in James Bond stijl met een casino thema vond ze geweldig. Zoiets hadden ze nog nooit gedaan, maar ze zag het helemaal zitten. We kregen een mooie offerte en zouden ‘na de vakanties’ de details op locatie doorspreken. Dit alles onder voorbehoud van ‘security clearance’ door de beveiliging. Dat zou een paar weken duren en in de tussentijd hadden we het met de evenementendame al over menu’s en praktische zaken als inrichting en uitrijkaartjes voor de parkeerplaats. De offerte was wat ons betreft prima en we begonnen enthousiast met de promotie. En natuurlijk waren we in ons hoofd ook al bezig wat we met welke ruimten zouden kunnen doen.
Gevaarlijk spel
We hadden goed nagedacht over verschillende factoren, waar we bij het casino rekening mee moesten houden. Bijvoorbeeld hoe je in deze setting wapenloos en zonder ‘drugs’ speelt, dat alle echte drama, fysiek en verbaal luid spel achter gesloten deuren moet plaatsvinden en dat we mensen, die meer ‘verkleed’ dan ‘gekleed’ zijn of die verdacht ogende dingen doen, uit het zicht van de gewone gasten moesten houden. We wisten ook al dat iedereen ook buitenspels ‘netjes’ gekleed moest zijn en een geldig ID bewijs moest tonen om überhaupt binnen te mogen.Dat waren zaken waar we al op voorbereid waren.
Uiteindelijk bleken de veiligheidsissues nog veel basaler. Holland Casino heeft namelijk (terecht!) ont-zet-tend strenge veiligheidsprotocollen tegen misbruik, fraude en ander crimineel gedrag. En twee regels zijn bijvoorbeeld dat je binnen geen hoofddeksel mag dragen en dat er geen (grote) tassen voorbij de garderobe mogen. 70 larpers die in één keer met grote weekendtassen vol kostuums en props binnen komen wandelen om zich binnen om te kleden was dus al iets teveel van het goede. We kregen geen security clearance. Sinds dat moment zijn we de “Larp die Te Gevaarlijk was voor Holland Casino ™”. Een ietwat beteuterde dame van de evenementenplanning (ze vond het zelf ook erg jammer) belde ons op met het slechte nieuws. Ik kon wel janken. Herstel: ik heb hier echt wel wat tranen om gelaten. Binnen de kerngroep zijn er ook wel nogal wat censureerbare krachttermen gevallen.
Schuilplaats
Maar… we hadden nog een paar adressen op onze wenslijst staan en inmiddels hadden we ook al een denktank vol geïnteresseerde potentiële spelers, dus ideeën zat. Echt heel mooi om te merken hoe betrokken mensen zijn en hoe graag ze willen helpen met goede ideeën. (Ze is er echt, de community!) Theater de Avenue stond al hoog op ons lijstje, die belden we dus als eerste. Daar zaten ze echter met vakanties en een verbouwing en ze konden ons niet snel te woord staan. In de tussentijd zochten we dus verder, met wisselend succes. Maar toen belde een vriendelijke dame van de Avenue terug! Ze wist zelfs wat LARP was, maar niet dat je dat ook ‘binnen en zonder plastic zwaarden’ kon doen. Ze vond het concept geweldig en ze ging het met haar baas bespreken. Nou… dat kenden we inmiddels wel, dus dit keer wachtten we braaf af. “De Baas” bleek echter een toffe man met heel veel goede vragen en leuke ideeën.
We gingen op bezoek bij de Avenue en daar werden we echt erg blij. En vooral ook: geïnspireerd! Vroeger, voor het een theater werd, was in dit gebouw een katholieke schuilkerk gevestigd. Een mooie plek, prachtige en praktische ruimtes en meedenkende mensen. Veel minder restricties en gewoon een eigen plek voor ons en onze spelers, zonder dat we rekening moeten houden met buitenstaanders. Plus: we konden meer spelers kwijt. De arme Avenue-meneer werd blootgesteld aan 6 rp-geeks in overdrive hype modus. En dat vond ie nog leuk ook: toen we even later bij de buren op het terras zaten te eten, betaalde hij spontaan het eerste rondje drankjes. Nu lijkt het of deze kerngroep alleen maar drinkt en/of uit eten gaat, maar we hebben die avond aan tafel echt hard gewerkt, veel knopen doorgehakt en een onganse hoeveelheid dingen verzonnen qua plots en plekken en mogelijke personages.
Wat gaan we spelen? Casino Mortale: Shaken not Stirred!
Een Berlijns casino ten tijde van de Koude Oorlog (ergens ongedefinieerd in de ‘clunky tech’ jaren tussen 1955-1975, denk aan de serie Gotham, die in de 2010’s speelt maar voelt als 60-70er jaren). Er zijn dossiers en microfiches. Er zijn zelfs als computers, maar er is geen internet. En telefoons hebben een landlijn. Het IJzeren Gordijn splijt de wereld, hard en zwart-wit, in Oost en West .De Muur deelt Berlijn op eenzelfde manier in tweeën. (Voor de puristen: Ja, dat is inderdaad pas vanaf 1961 zo. Het is een sfeerbeeld, geen exacte datum.). Aan de andere kant van de grens woont De Vijand. De dreiging is constant en reëel. De gruwelen van vorige Wereldoorlog liggen immers nog vers in het geheugen en de volgende kan met één druk op de knop het einde van de mensheid betekenen.
Het enige schemergebied is het terrein van geheim agenten en hun collega’s. Zij vinden, bewaren en verspreiden het enige wapen dat de doorslag voor één van de partijen kan geven. Het enige dat de balans in stand houdt: informatie. Ze zijn kundig, slim, vaak charmant en uiterst professioneel. Meestal. Maar geheim agenten zijn uiteindelijk ook maar mensen. Mensen met een verleden, met relaties, emoties, twijfels en wroeging. Al laten ze dat zelden zien.
We schrijven straks, als we weten wat onze deelnemers willen spelen, de personages en de plots met spionnenfilmtropes in ons achterhoofd. Het wordt op z’n mooi Nederlands gezegd “tongue-in-cheek”. Het moet geen slapstick worden, maar wel luchtig en relaxed. Nou ja en natuurlijk ook wel een béétje spannend. En cliché is dit keer géén vies woord.
Waar we qua sfeer dus niet op mikken is het grimmige van de Jason Bourne reeks of het helemaal over de top van Austin Powers of Spy Hard, maar iets daar tussenin, Johnny English – Kingsmen – Roger Moore-Bondfilms.
Ik zeg “Waar we op mikken”, want we kunnen wel een sfeer plannen, maar de spelers zullen die sfeer gaan zetten. Hoe ‘mortale’ het casino wordt, dat hangt ook deels af van de spelers. Niet moorden tot na het kaasplankje wordt hoogstwaarschijnlijk het devies en we vertrouwen er ook op dat mensen mooiere -en zoveel ergere- oplossingen vinden en/of dat ze er in ieder geval een mooie dood van maken, zodat iedereen tof spel heeft.
Of ik zelf nog aan spelen toekom? Ik hoop het. Never say never (again).
We doen in ieder geval enorm ons best om voor iedereen Casino Mortale een uniek en hopelijk een onvergetelijk evenement maken. De Avenue serveert zelfs Martini’s en Mocktini’s. Eén kleine waarschuwing vooraf: We weten nog niet zeker of die daadwerkelijk ‘Shaken not Stirred’ zijn. Volgens de kenners is het schudden van een Martini namelijk een regelrechte doodzonde, un peccato mortale. Maar goed, dat past dan wel weer bij ons casino, toch?
Casino Mortale is een niet-serieel eendaags evenement en wordt gespeeld op 5 februari 2022 van 13:00 tot 21:30 (en daarna nakletsen) in Theater de Avenue in Breda. Op dit moment is er een wachtlijst voor deelname, daar kun je je voor inschrijven via mijn.arcana.nl. We hebben geen concrete plannen voor een 2e run, maar het overweldigende aantal inschrijvingen heeft de kerngroep wel aan het denken gezet. Er is géén garantie dat er een rerun gaat komen (nee echt niet), maar als je wil kun bij interesse wel mailen naar m.casino.mortale@arcana.nl. We verzamelen de emailadressen en áls er een rerun komt zullen we je daarover per mail informeren. En je kunt natuurlijk altijd kijken op de website van Arcana. Want er zijn nog zoveel meer leuke evenementen!
Aanmelden nieuwsbrief
Contact
Wil je samenwerken met LARP Platform, heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.
LARP Platform is onderdeel van Stichting Verhaal in Uitvoering.