Speelbare personages schrijven
Je hebt het gedaan, je bent het van plan of je hebt ze voorbij zien komen, anders was je hier niet: spelen op een larp evenement. Wanneer je gaat spelen, heb je een aardige checklist om af te werken en die checklist is vaak net iets langer als wanneer je gaat figureren.
Figuranten krijgen hun rollen aangereikt om het spel mee in te gaan en op een gemiddeld evenement heb je als speler die luxe niet. Waar ik me in dit artikel op richt, is zelf je rol schrijven, zelf de fictie voor een nieuw spelerspersonage op papier zetten. Dit is de methode die ikzelf gebruik en zoals zoveel bij larp; er zijn meerdere manieren om iets te bereiken en er is mijn inziens geen foute manier om dit te doen. Neem dit artikel vooral als inspiratie đ
Spelerspersonages en hun doelen
Zoals de personages in een film of een game, hebben ook spelerspersonages op een larp doelen; ze hebben een antwoord op de vraag âwaarom bestaan ze?â En ik ga deze vraag heel flauw beantwoorden: personages bestaan om gespeeld te worden. Hoe flauw het antwoord ook is, ik bedoel dit vrij letterlijk; de personages die ik heb, vooral op een larp, moeten speelbaar zijn en blijven. Dit beĂŻnvloed dan ook bijna elke beslissing die ik over het personage maak.
Wat bedoel ik met speelbaar? Een achtergrond welke langer is dan ik zelf kan herinneren, of geen invloed heeft op wat ik ga of kan doen op de evenementen zelf? Dan kort ik de achtergrond in en houd alleen details over die relevant zijn voor het soort spel wat ik wil en lever. Een zenuwtrek welke ik niet een heel weekend kan of wil uitspelen? Liever niet. En zo verder. Alles wat in de spelersrol komt, dient dat ene doel: een personage maken wat uitgespeeld kan worden op een larp en belangrijker, leuk is om te spelen.
De personages in een film of een game hebben ook vaak het doel om het verhaal wat verteld wordt op enige manier te beĂŻnvloeden; denk aan de hoofdpersoon in een gegeven verhaal en degenen die dat personage helpen of juist hinderen. En spelerspersonages zullen ook het vertelde verhaal op enige manier beĂŻnvloeden.
Larp heeft de eigenschap dat de beslissing over de invloed op het vertelde verhaal voor een groot deel in de handen van de spelers ligt; een extra doel van een spelerspersonage. Wat wil je bereiken? Wil je vooraan elk gevecht staan? Dan is het misschien beter om âmoedâ als Ă©Ă©n van de sterke punten van jouw personage te beschrijven. Of als je een beetje extra drama wil; maak je personage van nature laf en beschrijf hoe de omgeving juist wil dat dit personage vooraan in de linies het goede voorbeeld geeft.
De organisatie kan ook wensen hebben op dit vlak; misschien stellen ze dat alle spelers personages hebben die naar een verder onontdekt eiland verscheept worden vanwege (vermeende) kwaliteiten en dus verwacht worden nuttig bij te kunnen dragen aan de expeditie. Als de organisatie zoiets vraagt, is het wel zo netjes daar rekening mee te houden.
Checklist
Met de doelen in je achterhoofd, kan je je spelerspersonage gaan schrijven. Echter, naar een leeg A4âtje kijken of naar de cursor in een kaal Word document is vaak niet inspirerend. Dit probleem heb ik zelf ook gehad, maar tegenwoordig heb ik daar een oplossing voor; een checklist. Ik ben dol op lijstjes en deze lijst is een opsomming van de aspecten van een personage die ik nodig heb om een personage speelbaar te maken. Dus âwithout further adoâ;
- Naam.
- Ras.
- Geslacht.
- Leeftijd.
- Geboorteplek.
- Huidige woonplaats.
- Beroep.
- Religie.
- Houd van? â Waar houd je personage van? Thee of juist koffie, een andere persoon, vechten, âŠ?
- Houd niet van? â Idem als vorige punt, maar dan natuurlijk juist niet đ
- Persoonlijke doelen? â Wat wil je personage bereiken (op de events)?
- Motivatie. â En waarom wil het personage dat?
- Krachten? â Waar is jouw personage goed in?
- Zwakheden? â Waar is jouw personage slecht in?
- Stijl, visueel?
- Persoonlijkheid. â Wat zijn typische persoonlijkheidstrekjes voor je personage?
- Leefregels.
- Situaties. Stel je personage in de volgende situaties voor; wat doet hij/zij?
- Je personage ziet een bang babydraakje dat vastzit in een boom. â Wat doet hij of zij?
- Je personage ziet hoe een zakkenroller een nietsvermoedende jongen berooft. â Wat doet hij of zij?
- Je personage ziet hoe een zakkenroller een vriend of bondgenoot berooft. â Wat doet hij of zij?
- Hoe gedraagt je personage zich in een gevecht?
- Hoe gedraagt hij of zij zich in sociale of formele situaties?
- Hoe zou je je personage het best kunnen omschrijven?
- Hoe zou je personage zichzelf omschrijven?
- Achtergrond. â Waarom is je personage in het heden is zoals deze is?
Het idee is simpel; bekijk een punt en vul het in voor je toekomstige spelerspersonage. De punten beantwoorden zal allicht niet in Ă©Ă©n keer gaan en misschien ga je schuiven en schrappen nadat je iets hebt neergezet. Denk er aan; misschien is een gegeven punt ĂŒberhaupt niet relevant of nodig. Ondanks dat ik het een âchecklistâ noem, is het niet per se nodig om echt Ă©lk punt in te vullen; het belangrijkste is dat ze tot denken over je personage aanzetten.
Eenmaal op papier, staan de antwoorden dan ook niet in steen gebeiteld; het zijn gereedschappen voor de vorming van het nieuwe spelerspersonage. Misschien dat sommige antwoorden juist meer vragen oproepen, welke je dan weer âmoetâ gaan beantwoorden. Het is een cyclus die zich herhaald tot je een personage klaar kan of wil noemen.
Naam, achtergrond, persoonlijke doelen & motivatie
De punten waar ik het vaakst vragen over hoor, zijn de naam, de achtergrond en de persoonlijke doelen van een personage. Gezien ik daar meer woorden aan vuil wil maken dan een enkele zin, sluit ik af met een hoofdstukje speciaal over deze zaken.
Naam
Om dan te beginnen met de naam; hoe kom je aan een goede naam? Namen hebben macht, zoals in de oude verhalen; ze roepen beelden op, van het soort personage maar ook de cultuur van herkomst van een personage en, typisch voor larp, ze moeten ook nog uitspreekbaar zijn.
Mijn aanpak voor namen is meestal om ze te baseren op echt bestaande culturen. Stap 1 is dan ook om de cultuur van het personage bepalen. Als je personage uit een echt bestaande cultuur komt, is dat natuurlijk simpel. Komt je personage uit een fictieve cultuur, zul je iets meer werk moeten doen. Bekijk de bestaande namen; namen uit fictieve culturen hebben vaak een parallel met de echte wereld. Zo zijn namen van veel Dwergen gebaseerd op Scandinavische talen en is de doorsnee Fantasy Mens vaak benoemd met klanken uit Midden Europa.
Als ik eenmaal een echte cultuur te pakken heb, ga ik verder. Stap 2.1 is om woorden die belangrijk zijn voor het concept van een personage te vertalen naar een taal wat bij de cultuur hoort. Voor een Dwerg Krijger zou je bijvoorbeeld kunnen beginnen met âkrijgerâ vertalen naar het Fins; dan kom je uit op âSoturiâ.
Stap 2.2 is om een bestaande namen uit die cultuur te pakken. Daar hoef je geen honderden âbabynamenâ boekjes voor door te bladeren of Wikipedia voor lastig te vallen; de site âBehind the Nameâ heeft een naam generator waarbij de site je willekeurige namen voorschoteld uit de geselecteerde categorieĂ«n.
Stappen 2.1 en 2.2 gaan er vanuit dat de cultuur van jouw personage een werkelijk bestaande is of een equivalent heeft. Maar het kan voorkomen dat dit niet het geval is, wat de opties anders maakt. Je kan zelf iets geheel nieuws bedenken, of je kan kijken of er een generator is die namen genereert die aan het verwachtte klankbeeld voldoen. Wat ik zelf een leuke optie vind, is de Name and word combiner van Nameacronym.net. Die husselt 2 ĂĄ 6 woorden door elkaar en combineert ze tot veel nieuwe woorden. Gebruikt met bestaande namen, krijg je dus âautomagischâ namen die aan de klanken van bestaand werk voldoen. đ
Hierna heb je een aantal mogelijke namen. Spreek ze hardop uit, leg ze voor aan potentiële groepsleden; uiteindelijk zal jij zelf en ook anderen deze naam (hopelijk) heel vaak uit gaan spreken. Dus laat je leiden voor de uiteindelijke naam door uitspreekbaarheid; zo voorkom je irritatie in de toekomst.
Achtergrond
Een achtergrond schrijven is een uitdaging op zich. Mijn inziens hoeft een achtergrond geen literair hoogstandje te zijn, zolang je er maar Ă©Ă©n vraag mee kan beantwoorden; waarom is je personage in het heden zoals deze is? En dat kan je simpel houden. Koene ridder die altijd het Goede doet? Kan met de paplepel ingegoten zijn. Avonturier die op monsters jaagt? Verveelde adelman die een uitdaging zocht. En zo verder.
Desalniettemin, schrijven Ăs een kunst apart en hoewel oefening kunst baart, heb je soms een zetje nodig. Ook hier kan ik een aantal sites aanraden om je een eerste zaadje te geven van waaruit de rest van het verhaal kan groeien.
Veruit mijn favoriete site met generators is Seventh Sanctum. Ze hebben vele generators, die meer dan alleen materiaal uitspugen voor verhalen, met Ă©Ă©n pagina geheel toegewijd aan generators voor ‘writing’, zoals de âPlot Twist Generatorâ; âAn accidental kiss leads to complications.â Jouw personage is âhierâ om complicaties te ontvluchten die ontstonden toen het personage per ongeluk kuste. Wie was de (on)gelukkige? En waarom? En zo verder. đ
Een generator die specifiek gemaakt is voor Fantasy settings, is de Random Background Generator van de âArchives of Nethysâ. Niet alleen geeft deze generator een willekeurige uitleg voor de talenten van jouw personage, maar je krijg en passant ook een familie, geboorte omstandigheden, conflicten voor je personage en meer interessante details.
Een ander punt wat je zou kunnen toevoegen aan de achtergrond van een personage is âthuisâ en details daaromtrent; wat en waar is dat voor een personage? Zijn er nog familiebanden die een personage voortstuwen of juist afremmen? Beschrijf misschien een paar leuke herinneringen om op terug te vallen in een gesprek; een Vampier die zich zijn laatste zonsopgang nog herinnert of je favoriete kroeg thuis.
Persoonlijke doelen
Met een goede achtergrond ben je een heel eind, maar persoonlijke doelen vind ik een prettige toevoeging aan een personage. Op een evenement zijn er vaak wel momenten dat het verhaal vanuit de organisatie, om wat voor redenen dan ook, jou niet zal bereiken. Wellicht heb je er vrede mee om op die momenten ânietsâ te doen, maar wanneer je niets om handen hebt, kun je ook je persoonlijke doelen na gaan streven.
Persoonlijke doelen zijn precies dat; een X aantal doelen welke jouw personage persoonlijk wil bereiken. Onder dit kopje kun je politieke aspiraties zetten, maar misschien is je personage een enorme flirt die constant met anderen bezig is, een gokverslaafde steeds op zoek naar een âfixâ of, zeg, een journalist die Ăedereen om zijn of haar levensverhaal vraagt.
Afhankelijk van hoe je je larp wil beleven, kunnen deze doelen meer of minder ambitieus en gedetailleerd zijn. Als je als speler jezelf er op toelegt om Ă©lk plot mee te krijgen, kan je met wat anders toe dan als je het bijna vervelend vind dat er figuranten het spel inkomen. đ
Motivatie
Afhankelijk van hoe je de persoonlijke doelen definieert, vertel je ook impliciet iets over de motivatie van een personage. Persoonlijke doelen zijn âdingenâ om te bereiken, maar wĂĄĂĄrom wil het personage deze bereiken? Zonder die motivatie zou je eigenlijk kunnen stellen dat jouw personage per definitie passief afwacht wat er gebeurt en alleen reageert; motivatie is de drijfveer om assertief te zijn. Soms blijkt het duidelijk uit de rest van de biografie, en soms zal het helpen de motivatie expliciet te definiĂ«ren.
Een enkele keer, en dat geldt ook voor andere aspecten van een personage, zullen er motiverende omstandigheden ontstaan tijdens het spelen, zelfs als het je doelen niet direct beĂŻnvloed. Wat als je personage te vaak door Goblins is lastig gevallen? Dan kan het zomaar gebeuren dat die gebeurtenissen motiveren om Goblins als een probleem te gaan zien en vanuit die motivatie op zoek te gaan naar een âoplossingâ.
Epiloog
Ik heb dit artikel gekscherend de alternatieve titel âeen ode aan generatorsâ gegeven omdat ik de laatste tijd steeds vaker generators gebruik. Oefening baart kunst, maar hoewel ik inmiddels een aantal spelerspersonages heb geschreven, ontbreekt het me soms aan inspiratie, een leemte die generators mooi in kunnen vullen. Ze kunnen ook dingen kant-en-klaar voor je maken, mits het bevalt wat er uit komt.
Maar het feit blijft; oefening baart kunst, en spelerspersonages schrijven kun je vooral leren door het te doen. Ik hoop dat dit artikel je de benodigde handvatten en inspiratie geeft!
Aanmelden nieuwsbrief
Contact
Wil je samenwerken met LARP Platform, heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.
LARP Platform is onderdeel van Stichting Verhaal in Uitvoering.