Review: SevCol
Artemis en Empty Epsilon, het zijn bekende termen voor de sci-fi simulatie fans onder ons: software ontwikkeld om de brug van een ruimteschip te simuleren. Natuurlijk zijn er de nodige formats om dit te spelen: via het internet, samen in een woonkamer, of samen in een toegewijde ruimte met complexe consoles helemaal toegespitst op de simulatie.
Wat al deze formats gemeen hebben is dat ze steeds alleen de brug beslaan. Het sociale leven op een schip en de hands-on ervaringen van een boarding crew kom je er nooit in tegen. Een paar jaar geleden is SevCol opgericht om daar verandering in te brengen. Het resultaat is een unieke larp die deels spaceship simulator, deels Nerf combat, en deels sociale roleplay is: een mix met de nodige problemen en creatieve oplossingen.
Het grootste probleem van het format van SevCol is hoe je iedereen steeds bezig en betrokken kunt houden. Vooral op de momenten waarop het schip met een vlucht bezig is, laten brug simulators hun zwakte zien: er zijn maar een gelimiteerd aantal consoles en taken en als die allemaal bezet zijn, is er voor de rest weinig te doen. SevCol weet dit echter goed op te vangen door kleiner plot in en rond het schip te introduceren: een lekkende pijp wordt een hele puzzel voor de engineers, de ziekenboeg kan zich bezigen met welke ziekte de nieuwste passagier onder de leden heeft en security is druk bezig met een ‘security sweep’ van het schip.
Als het schip dan aangevallen wordt, laat het format zijn ware kracht zien: het is een geweldige paniek simulator. De brug is een en al geschreeuw en chaos, Security maakt zich klaar om het vijandige schip binnen te vallen – of om indringers buiten te houden, de ziekenboeg vreest het ergste en de engineers rennen als gekken rond om brandjes te blussen en systemen actief te houden.
Maar samen met je teamleden weet je het schip er toch weer doorheen te trekken en na afloop kun je even uitblazen in een van de rustmomenten tussen alle actie in – of je gebruikt deze tijd om je vast te bijten in een van de vele geheimen en intrige van deze donkere, harde setting vol megacorporaties, corruptie, en mislukte kolonisaties.
SevCol is een verfrissende, nieuwe formule gebracht op een manier zoals ik het in Nederland nog niet gezien heb. Het is echter zeker geen larp voor iedereen: het evenement is relatief kort en de druk wordt vaak flink opgeschroefd waarbij de dood van je personage duidelijk boven je hoofd hangt – en in deze setting is er geen ‘miracle healing’ en zeker geen wederopstanding. Daartegenover staat wel een evenement met een hechte spelers basis die gemakkelijk nieuwe mensen accepteert en integreert in de crew: er is een duidelijke ‘we’re all in this together’ sfeer.
Het mag ook duidelijk benadrukt worden dat SevCol realisme hoog in het vaandel heeft staan en fantasy elementen ver te zoeken zijn. Als er aliens bestaan, weten de spelers er in ieder geval nog niet van af. De tegenstanders zijn altijd mensen en vaak zijn zij gemotiveerd door redenen die niet zoveel afwijken van die van de crew zelf: overleven, geld regelen voor je familie, zelf rijk worden, noem het maar op. Dit realisme heeft echter ook een nadeel en dat is dat de spelers en de SL er wel van uit gaan dat je je gekozen vaardigheden met de nodige overtuiging kunt faken. Als je geen fatsoenlijk verbandje kunt aanleggen is het bijvoorbeeld niet zo’n goed idee om een dokter te gaan spelen, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je met het nodige bluffen er wel doorheen komt.
In conclusie ben ik positief over SevCol. Er is zeker nog ruimte voor groei, maar in een korte tijd heeft het kleine SL team een goede basis neergezet en een wereld gepresenteerd waar de ‘juiste keuze’ niet lijkt te bestaan en de uitkomsten van morele dilemma’s daadwerkelijk impact hebben. Als je twijfelt over SevCol, zou ik je zeker aanraden om een keer te gaan, eventueel als “Wildcard” (de SevCol term voor DPC) waar de spelleiding samen met je een personage schrijft dat zeker binnen het spel en het plot past.
Meer informatie vindt je op SevCol.nl en op de SevCol Discord.
Als afsluiter presenteer ik nog graag een recap van een van de eerste evenementen, door de ogen van de First Mate Alexander Jevgeneiovitsj (Elmer, speler):
Je zit in een middel groot ruimteschip. De brug is met zes man volledig bezet. Op de achtergrond, uit de gang vanuit Engineering hoor je de oude klassiekers uit de boxen van Radio Engineering. Terwijl de mariniers de nieuwe specialisten, die speciaal voor deze missie aan boord zijn gekomen, goed in de gaten houden, loopt het medisch personeel nog een keer door hun inventarisatie. Zelf ben je geconcentreerd bezig met je eigen station. Tot nu toe loopt de ruimtereis rustig, voorspoedig en zonder verrassingen.
De kapitein heeft een missie geaccepteerd van SevCol, de overkoepelende organisatie verantwoordelijk voor al het ruimteverkeer. Een ruimteschip van Luna, onder de naam LUNA-M1A is vermist onder mysterieuze omstandigheden en jullie schip, de SCSS Celestra is erop uitgestuurd om het schip van Luna te vinden en uit te vogelen wat er gebeurd is. De specialisten aan boord zijn van Luna en door SevCol aan boord geplaatst, volgens Luna weten zij meer over het schip, en zijn gekwalificeerd om het missende schip te onderzoeken. Tot nu toe willen ze alleen nog niks zeggen: ‘First find the ship, If there is no ship we cannot investigate it’ is hun excuus. Dit gebrek aan openheid maakt de mariniers zenuwachtig. Eigenlijk zijn mariniers altijd zenuwachtig, daarvoor worden ze betaald. Dus oké, de mariniers zijn nu nóg zenuwachtiger.
De second in command roept door het schip: ‘Ladies and gentlemen, we have made the final jump and found the M1A. All personnel to their posts and be prepared, we don’t know what to expect.’ Eindelijk, actie!
De Celestra dokt aan de het schip van Luna, eerst gaan de mariniers naar binnen: ‘CLEAR!’ jij en de specialisten mogen ook naar binnen. Alles is donker… Wat is die lucht? Er heerst een verschrikkelijke stank. Het doet je kokhalzen… ‘MEDIC! WE NEED SOME MEDICS HERE!’ schreeuwen de mariniers. Waarom? Vraag je jezelf verschrikt af, er werd toch niet geschoten? Er komen twee medics aan gerend, je loopt achter ze aan nu wil je het zelf ook weten: In de volgende kamer zie je een verschrikkelijk tafereel: Overal liggen lichamen, bloed kleeft aan de wanden van de kamer. Op de uniformen zie je dezelfde emblems als je hebt gezien op die van de specialisten. Je ziet een paar schoenen waar de voeten nog in steken maar de benen missen. De medics raken in discussie met de mariniers: iedereen hier is dood, waarom zijn de medics geroepen?
Tegelijkertijd, nu de mariniers toch afgeleid zijn, roepen de specialisten een paar engineers naar binnen: of ze de stroom en ‘ship main functions’ weer aan kunnen zetten. De engineers gaan aan de slag en al snel is er weer licht. Zelf kan je nu eindelijk doen waarvoor je gekomen bent en je pakt je laptop. Precies op het moment dat de medics en engineers terug willen naar de Celestra, vliegt je schip weg… De airlock is afgesloten en jullie zitten opgesloten op dit schip! De portofoon ruist als je wordt opgeroepen door de Celestra. *Incoming hostile ships, sit tight. We hold them of*.
‘Gentlemen’ hoor je achter je, samen met de onmiskenbare klick van het laden van een geweer. Je draait je om: De specialisten staan met geladen volautomatische wapens op jullie gericht: ’thank you for reactivating our ship. Please surrender while our allies take care of your friends.’ De mariniers trekken hun pistolen, je duikt weg achter een tafel en gooit hem om. Wat is er in hemelsnaam aan de hand? Waar halen die mensen van Luna volautomatische geweren vandaan en wat is er zo bijzonder aan dit schip dat Luna een SevCol schip hiervoor aanvalt? Als de mariniers maar kunnen winnen…
Aanmelden nieuwsbrief
Contact
Wil je samenwerken met LARP Platform, heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.
LARP Platform is onderdeel van Stichting Verhaal in Uitvoering.