De Slag om Mõrenia: LARP met airsoft

6 maart 2017 Door Obscurus

Op 8 november 2014 werd een experiment georganiseerd door Airsoft Heaven: larp met airsoft. Voor het plot, de rolbeschrijvingen, spelregels en de eenmalige setting was schrijversduo Apner-Meij ingehuurd, bekend van o.a. Obscurus. Wij (Apner-Meij) werkten met voorgeschreven rollen (speler versus speler), waarbij deelnemers van tevoren konden aangeven wat voor type rol ze zagen zitten (bijv. arts, pastoor, rebel, soldaat, oorlogsmisdadiger, etc.). 26 spelers hadden zich als burger ingeschreven, 29 spelers als soldaat. Er waren drie NPC’s (door spelleiding aangestuurde rollen) in het dorp.

Na de Slag om Mõrenia is er onder de deelnemers een vragenlijst rondgestuurd, om te zien of airsoft in larp werkt. 53% heeft de vragenlijst ingevuld, waarvan 14 burgers en 15 soldaten. In dit verslag zijn enkel de bevindingen opgenomen die door meerdere spelers worden gedeeld. De uitkomsten zijn opgedeeld per groep (dorpelingen en soldaten).

Eerst het plot in het kort

Het verhaal speelde zich af in het boerendorp Travanje in het fictieve ministaatje Mõrenia, beroemd om zijn abrikozenjam, abrikozenwodka en kitscherige houtsnijwerkjes. Twee vreemde mogendheden waren Mõrenia binnengevallen om er hun niets ontziende oorlog uit te vechten: de NWO en de TU. De VN probeerde de Mõreniaanse boerenbevolking te beschermen en zag erop toe dat geen van beide partijen biologische, chemische of nucleaire wapens gebruikte.

Halverwege het spel ontdekten de deelnemers (burgers en militairen) dat ze al voor aanvang van het spel dood waren als gevolg van een chemische aanval de dag ervoor. Ze waren geesten geworden in limbo (het vagevuur). Alles leek ‘normaal’, op enkele subtiele details na. Om de hemelpoort te laten verschijnen, moesten de overledenen hun herinneringen aan de oorlog zuiveren door nogmaals in limbo te sterven en weer te herrijzen. Als morele test lieten de overledenen hun aardse vetes achter zich om zich klaar te maken voor hemel of hel. Wie de test faalde, bleef eeuwig in limbo ronddolen, als schim over de verlaten slagvelden van Mõrenia.

De dorpelingen

De dorpelingen bestonden voornamelijk uit ervaren tot zeer ervaren larpers zonder airsoft-ervaring, op een enkeling na. Over de setting, de rolbeschrijving en de spelregels waren de dorpelingen laaiend enthousiast, op één persoon na. De realistisch rondvliegende kogels, gasgranaten en uitrustingen van de soldaten werden als indrukwekkend ervaren. De dorpelingen vonden de airsoftbril niet belemmerend in rollenspel, op twee mensen na. Het spel werd door iedereen als ‘zeer veilig’ ervaren. Dat kwam mede ook door de lagere afstelling van de AA’s (airsoft-apparaten) naar 0,5 joule. Reden hiervoor was dat in larp conflicten veelal ontstaan vanuit rollenspel, waardoor een gevecht vaker close-combat is dan bij schieten vanuit linies.

Bijna alle dorpelingen waren zeer te spreken over de intriges, het rollenspel in het dorp en de oorlogsplotlijnen. Van drie mensen had de oorlog zelfs nog ‘naarder’ gemogen. De dorpelingen vonden de mysterie-plotwending (iedereen is dood in limbo) een gave en spelverhogende twist; twee dorpelingen hadden daar minder mee. De dorpelingen vonden de eindslag te lang duren of teveel een schietspelletje worden, maar een aantal sleepten er juist hun rollenspel-hoogtepunt uit. De dorpelingen noemden opvallend vaak dat de vijandelijke soldaten te weinig durfden/deden/uitlokten of teveel in hun kamp of groep bleven hangen.

De soldaten

De soldaten bestonden deels uit airsofters-zonder-larpervaring, deels uit larpers-die-ook-airsoften. Ze waren opgedeeld in twee strijdende kampen (TU en NWO), met daartussen een klein groepje blauwhelmen. Bijna alle soldaten waren enthousiast over de setting en de spelregels. Men vond de aangepaste regels rondom airsoft verstandig bij larp. Ook de tientallen plotlijnen rondom oorlog, vredesonder-handelingen, rebellen, collaborateurs en deserteurs werden door bijna alle soldaten als voldoende tot zeer goed ervaren. Bij de NWO was het merendeel enthousiast over de mysteries rondom limbo, bij de TU vond men dit te zweverig. De soldaten vonden de eindstrijd te chaotisch of onduidelijk. Een opvallend deel van de soldaten vond dat de eigen of de vijandelijke groep te passief was, of teveel in het kamp bleef hangen. Sommigen misten teamspel en/of missies vanuit een IC legerleiding.

Conclusie

Project geslaagd! Airsoft in larp is een spannende en realistische aanvulling. Mensen zijn over het algemeen enthousiast om ermee door te gaan. Larpers die door dit concept waren aangetrokken, gaven aan te komen voor een goed uitgewerkte setting, goed acteerwerk en interessante/spannende verhaallijnen. Ze prefereren spel waarbij rollenspel de boventoon voert over actie/schieten/tactiek. Mysterie wordt door 21 van de 30 inzenders gezien als een mooie aanvulling/twist, tegenover 9 die daar niks mee hebben. Daar zijn dus twee smaken in te onderscheiden. Een massale eindstrijd hoeft van de meesten niet. Het mooie is: daar denken we zelf net zo over (de eindstrijd als spelelement was bedoeld voor schietgrage mensen met een AA.)

Een deel van de airsofters (niet-larpers) kwam moeizamer mee in het spel. Deze spelers gaven aan dat ze meer tacsim wilden (schieten/actie/sluipen/tactiek) en minder larp (rollenspel/praten/verhaal/plot/mysterie). Dit type speler komt beter aan hun trekken bij de tacsims van Airsoft Heaven i.p.v. bij een larp.

Voor de larpers voegt airsoft absoluut toe aan een realistische beleving van de setting. Toekomstige organisatoren zullen moeten afwegen of dit opweegt tegen de extra kosten en organisatie die airsoft met zich meebrengt (iedereen een veiligheidsbril op, NABV lidmaatschap, beschikbaarheid aangewezen airsoft-terreinen, extra administratie en verzekeringen).

Eén ding staat vast: Met zoveel enthousiaste reacties zien wij een mooie toekomst voor larp met airsoft. Wij bedanken iedereen voor de feedback!

De opzet van de Slag om Mõrenia is als boek van 480 pagina’s uitgegeven. Deze is voor 3,95 euro te koop als PDF.
http://www.boekenbestellen.nl/PDF/de-slag-om-morenia/10843

Met vriendelijke groeten,
Wouter en Anne-Marieke Apner-Meij
www.apnermeij.nl
Op de setting, spelregels, plot en rollen zit copyright.

© Apner-Meij 2014


Artikel geplaatst met toestemming van de auteur.


terug naar boven