Charity event: Time Flies
Vanwege Corona gingen er binnen de scène vrij veel stemmen op die een fundraiser wilden houden. In de categorie “U vraagt, zij zagen,” gingen we met een klein clubje van de Frontier orga om de tafel zitten.
We waren het al gauw eens dat we geen traditionele fundraiser wilden doen. We wilden iets meer bieden. Het idee van een Discord evenement werd geboren.
Genre
Qua genre waren we er al gauw uit. Lekker over the top met tijdreizen, mechrobots, en een verenigd theocratisch Europa. Van sci fi tot middeleeuwen en Romeinen. Voor ieder wat wils en lekker tongue in cheek.
Maar toen moest het echt werk nog maar beginnen. We moesten onderzoeken hoe we een evenement gingen maken waarbij we de “feel” van onze evenementen via Discord konden benaderen. Het zal immers toch niet zo zijn, dat zonder face to face contact onze hobby uitsterft?!?
Als we aannemen dat onze hobby niet ten dode is opgeschreven als we niet fysiek bij elkaar komen, wat is dan de kern die we moeten behouden?
Ons antwoord: Communicatie of om specifieker te zijn interactie.
Communicatie en interactie
Communicatie is makkelijk. Discord, WhatsAapp, Facebook, de VOIP lijst is schier eindeloos. Dat tweede onderdeel echter, interactie. Daar zit de uitdaging.
In eerste instantie leek dat te leiden naar de vraag, die ik altijd stel aan beginnende schrijvers: “Welke keuzes gaan de spelers maken?” Toch waren we er daar nog niet mee, we realiseerden ons dat we dieper moesten gaan: “Hoe gaan de spelers keuzes maken?”
In een fysieke omgeving nemen we for granted dat mensen keuzes kunnen maken en dat vervolgens ook kunnen doen. Steel het nieuwe zakhorloge van de baron. Geef het aan de hertog, zijn grootste rivaal, zodat de hertog goede sier kan maken met het kleinood op het bal. Al deze stappen zijn zaken die in de fysieke wereld makkelijk zijn, maar in een digitale wereld een enorme uitdaging.
Uiteraard zijn er veel verschillende antwoorden mogelijk. Voor Time Flies hebben we het antwoord gezocht in de combinatie tussen Romanesque en hypertext literatuur. Een beetje oud, en een beetje nieuw.
Het behouden van de ‘feel’ van onze evenementen gaat nu eenmaal makkelijker als we niet alles proberen te vernieuwen. Misschien een beetje risicoloos, maar in deze tijd is risicoloos misschien niet eens zo slecht.
We beginnen met het oude, vertrouwde, bekende.
Romanesque
Geen regels, voorgeschreven karakters met een focus op interpersonele connecties. Voor degenen die nog nooit een Romanesque gespeeld hebben, kan Time flies een laagdrempelige manier zijn om eens te snuffelen aan deze stijl.
Inmiddels hebben we al een reeks aan Romanesque evenementen in Nederland gezien. Voor Time flies is het voordeel dat er in de stijl weinig tot geen focus is op combat, zwaarden en nerfguns. Er zijn genoeg romanesque evenementen geweest waar mensen fysiek niet veel meer doen dan een trap lopen.
De stijl is daardoor bij uitstek geschikt voor een discord evenement. Dus elke tijdreiziger krijgt een individuele voorgeschreven rol met een focus op interpersonele connecties.
Hypertext literatuur
“Hypertext literatuur” klinkt heel moeilijk, maar is verbazingwekkend simpel. Je kent het principe waarschijnlijk wel van “Choose your own adventure,” of als je bekend bent met computergames zoals Mass effect, of Fallout. In het kort maakt je keuze na keuze en elke keuze leidt weer tot een ander resultaat en een nieuwe keuze.
De oplettende lezer zal gelijk vragen: Maar dit zijn toch ‘single player experiences?’ De choose your own adventure boeken, Mass effect of Fallout doe je allemaal in je eentje. Dat klopt, vandaar dat we een kleine twist op het concept maken. Een beetje spelen met de basis om het bruikbaar te maken voor onze scène. We willen immers expliciet interactie creëren.
Normaal gesproken maakt iedere speler in een hypertext adventure zelf zijn keuzes. Bij ons maak je de beslissing echter niet alleen, maar samen met je groepje tijdreizigers.
Aangezien alle tijdreizigers hun eigen doelen hebben, is dat in de praktijk niet zo makkelijk als je zou denken.
En dat is de methode hoe we tot het resultaat dat we de feel van een evenement kunnen reproduceren. De playtests hebben goede resultaten opgeleverd, dus we hebben er vertrouwen in!
Uiteindelijk doen we dit toch met zijn allen voor de scène. Zelfs als het experiment om het de “feel” van onze evenementen te benaderen mislukt, dan hebben we alsnog iets geweldigs gedaan voor orga’s die onze ondersteuning nodig hebben.
Meedoen?
Je kunt op 2 manieren meedoen. Inschrijven en meedoen aan ons Discord evenement, of gewoon op de oude vertrouwde fundraiser manier.
Heb je zin om mee te doen met een “over the top” tijdreis verhaal met een beetje oud en een beetje nieuw. Doe dan gezellig mee en schrijf je hieronder in.
Wie weet lukt het ons om de “feel” van onze evenementen te benaderen voor een uurtje of 3 en zelfs als dat niet lukt, dan gaan we het gewoon naar ons zin hebben!
Wil je alleen doneren aan het doel om ervoor te zorgen dat er geen orga in Nederland omvalt, dan kun je via dezelfde link alleen doneren.
We begrijpen dat je niet aan alle doelen kunt doneren, maar als je onze scène een warm hart toedraagt, waarderen we het als je aan ons denkt.
Aanmelden nieuwsbrief
Contact
Wil je samenwerken met LARP Platform, heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.
LARP Platform is onderdeel van Stichting Verhaal in Uitvoering.